Головна | Реєстрація | Вхід | RSSСубота, 18.05.2024, 16:05

Центр розвитку дитини
«Сонечко»
смт. Драбів

Меню сайту
Міні-чат
Опитування
Оцініть сайт
Всього відповідей: 24
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Методичні рекомендації

У світі природи

У світі природи

    Поради батькам:
  • - збагачуйте обізнаність дитини новою інформацією, що сприяє накопиченню уявлень про себе та світ. Залучайте до перегляду та прослуховування радіо- та телепередач пізнавального напрямку, заохочуйте до активного розв’язання завдань, листування, діалогів з програмами за допомогою членів родини;
  • - пізнавайте, досліджуйте світ разом з малюком: обговорюйте, читайте, експериментуйте та ін. Заохочуйте прагнення здобувати і збагачуватись корисною інформацією завжди і всюди. Наприклад, оформіть передплату дитячого журналу;
  • - створюйте умови та підтримуйте пізнавальні інтереси дитини, забезпечуючи розвиток природних здібностей та нахилів дитини;
  • - виховуйте у дошкільника почуття родинності: любові і шани до батьків та родичів, пам’яті про покоління роду, вдячності до праці рідних, шани до старших, турботи про молодших;
  • - залучайте дітей до активної участі у підготовці та святкуванні днів народження, ювілеїв, днів пам’яті, календарно-обрядових свят; здійсненні подорожей; разом з дітьми або спонукуючи їх до виготовлення подарунків, привітань, виступів та ін.
  • - за можливістю, вдома облаштуйте родинний куточок, в якому помістяться «дерево роду», фотографії та відео сімейних подій, рукотворні вироби тощо.
  • - вчіть малюків усвідомлювати себе як частку сім’ї, дитячої спільноти у навчальному закладі, відповідальну особистість у світі природи, людину серед інших – у суспільстві на прикладі власної активної життєвої позиції; разом з дитиною подорожуйте, здійснюйте екскурсії, колекціонуйте, майструйте тощо;
  • - формуйте основи логічного мислення, вчить дитину висловлювати власну думку на основі розумових висновків;
  • - частіше бувайте з дітьми на природі (парк, ліс, річка), відвідуйте зоопарк, ботанічний сад, музеї, вистави дитячих театрів, дійства громадських свят, виставки квітів, тварин;
  • - залучайте дітей до догляду за рослинами (квітник, сад, город) та тваринами (птахами, рибками, земноводними та іншими домашніми улюбленцями); за бажанням, обладнайте акваріум, влаштуйте квітник, город на підвіконні; разом з дітлахами доглядайте за рослинами, піклуйтесь про тварин;
  • - не соромтеся виказувати патріотичні почуття, громадянську позицію; гордість за свою родину, батьків, рідне місто, село, Україну; на власному прикладі втілюйте поняття «порядок», «безпека», «природоохоронна робота» у практичне життя дитини та родини;
  • - створюйте спеціальне розвивальне середовище, яке б сприяло використанню набутих знань, вмінь та навичок з логіко-математичного розвитку в родинному побуті дитини;
  • - формуйте соціально-економічну компетентність дитини за допомогою залучення дітей до планування сімейного бюджету (планування витрат, обговорення вартості речей);
  • - виховуйте почуття вдячності до праці інших людей, бережливого ставлення до природи, речей.
    Показники загальнопізнавального розвитку:
  • - має знання про природне довкілля тієї місцевості , де проживає:
  • розпізнає 3-5 (і більше) видів дерев, кущів, трав’янистих рослин, грибів; кімнатних рослин; ягід, овочів, фруктів; лікарських рослин); знає назву, будову рослин, умови і місце зростання, розуміє їх значення у природі та у житті людини;
  • розпізнає тварин своєї місцевості: перелітних і зимуючих птахів, диких звірів, домашніх тварин, безхребетних (черви, молюски, раки, павуки, комахи), прісноводних та акваріумних риб, земноводних, плазунів. Знає назву, будову і спосіб їхнього життя, цікаві особливості поведінки, їх значення у природі та у житті людини;
  • знає властивості повітря, води, ґрунту, може пояснити їх значення у природі та у житті людини; знає, які види водойм (річки, озера, моря) є у місцевості, де проживає, їх назву, значення у природі та у житті людини; володіє елементарними правилами природокористування, безпечної поведінки тощо;
  • має знання про явища природи;
  • знає пори року та їх послідовність, може розповісти про їхні характерні ознаки; про відповідні сезонні зміни в природі, житті тваринного світу та діяльності людини;
  • - знає представників тваринного та рослинного світу інших країн;
  • - орієнтується на глобусі, карті, розрізняє водний простір (океани) і сушу (материки);
  • - має елементарні уявлення про Космос: компоненти видимого космосу (місяць, зорі, Сонце), невидимого (деякі планети, комети, сузір’я). Ознайомлений з засобами дослідження Космосу людиною (телескопи, станції, космічні кораблі) та назвами професій (космонавти, астронавти, астрономи);
  • - класифікує предмети найближчого оточення (посуд, одяг, взуття, меблі, іграшки, побутова техніка, продукти харчування тощо), знає їх назву, функціональне призначення/значення та способи дії/використання; називає різних види транспорту, споруд, розрізняє різні види житла;
  • - має знання про способи виробництва предметів побуту (старовинні, сучасні, рукотворні, промислові предмети) та знає з якої сировини/ матеріалів вони виготовлені (дерево, глина, скло, метал, папір, тканина, шкіра, пластик, хутро тощо);
  • - має уявлення про соціальні середовища (сім’я, родина, рід, дошкільний навчальний заклад, школа, місто, село, країна);
  • - розуміє поняття: рідні, близькі, знайомі, чужі; молодші, однолітки, старші, дорослі, старі; володіє культурою стосунків з різними категоріями людей;
  • - знає назву міста/ села, країни, в якій мешкає, та столиці; називає державні символи (герб, гімн, прапор);
  • - розповідає про сімейні свята, бере активну участь у їх підготовці, дотримується сімейних традицій;
  • - має уявлення про інші нації та народи, знає назви 2-3 країн. Прихильно ставиться до людей інших національностей. Проявляє миролюбність, інтерес до несхожого, до спільних інтересів;
  • - володіє найбільш доступними та необхідними для розвитку соціального досвіду видами праці. Виявляє інтерес до різних професій дорослих.

ДОПОМОЖЕМО ДИТИНІ ПІЗНАТИ СВІТ ПРИРОДИ

Сім’я, родина, дошкільний заклад – у цих інституціях розпочинається виховання в дитини інтересу до спільної з дорослими екологічно доцільної діяльності. Інтерес до природи, її пізнання пробуджується у малюка насамперед через спілкування з дорослими. Самостійно діти рідко звертають увагу на об’єкти та явища неживої природи, рослинного і тваринного світів. Їхню увагу, зазвичай привертають лише рухомі, цікаві своїм зовнішнім виглядом та поведінкою тварини і рослини. Тож завдання дорослого – допомогти дитині помітити і хмару у небі, і землю під ногами, і траву, і камінці – все, що навколо. Навчити розрізняти і називати їх у грі, казці, практичній діяльності.

Досліди – це важливий шлях пізнання. Цінність їх полягає в тому, що для власної діяльності діти не отримують готових знань. Досліджуючи те чи інше явище, дитина отримує знання у певній логічній послідовності.

- Дієвим засобом, що забезпечує успіх пошуково-дослідницької діяльності, є спільна діяльність дітей і батьків у сім'ї. Пропонуючи батькам певні «завдання» для виконання їх разом з дітьми, необхідно враховувати те, що ця діяльність має бути цікавою не лиши для дітей, а й для батьків. У цьому плані дуже цікаві фенологічні спостереження, нескладні досліди, вирощування розсади. Так, закріплюючи знання про те, що рослинам для росту потрібна вода, батьки можуть виконати разом з дітьми такий дослід: одну цибулину поставити усклянку з водою, а другу в порожню. Спостерігаючи разом з малюком зробити висновок: рослинам для росту потрібна вода. Чому? Поясніть

Восени можете пересадити з відкритого ґрунту в горщик кущі помідорів, кущ сальвій чи чорнобривців Після кількох спостережень діти приходять до висновку: в квартирі тепло, тому рослини ростуть, на вулиці холодно, тому рослини зів’яли.

З метою формування уявлень про джерела світла, запропонувати разом з дітьми поспостерігати за освітленістю в різні частини доби ( ранок, день, вечір, ніч.) За Місяцем. Порівняти спостереження за Місяцем і Сонцем.

Проекспериментувати разом з дітьми де легше дихати: на кухні, чи на балконі (веранді.) Йдучи до дитсадка, звернути увагу дітей на птахів, що зустрічаються дорогою. Теплого весняного дня біля водойми, звернути увагу дітей на воду: вода чиста, чи брудна? Хто мешкає у водоймі. Акцентувати увагу на те ,що людям і птахам, тваринам і рослинам потрібна чиста вода.

Такі завдання сприяють формуванню інтересу до живої і неживої природи. Проводячи таку роботу батьки на власному досвіді переконуються в тому, що їхнє діяльне ставлення до навколишнього світу є стимулом для підвищення активності дітей. Яка виявляється а різних справах.

Досліджуйте і пізнавайте цікавий світ природи
    Восени
  • - Гуляючи з дитиною, запросіть її помилуватися осіннім небом та сонцем, зверніть увагу на лагідність останнього тепла. Поспостерігайте за птахами – що шукають вони в траві? За метеликами – чому вони літають біля квітів? Що вони роблять? Висновки зробіть разом з дітьми: всі тварини, всі живі істоти шукають собі якоїсь поживи, вони хочуть їсти, адже - вони живі.
  • - Теплого осіннього дня, перебуваючи з дітьми біля водойми, подивіться, яка в ній вода – чиста чи брудна? Діти, звичайно, знають мешканців водойми і назвуть їх. Зверніть увагу малюків на те, що і рослинам і тваринам, як і людям, потрібна чиста вода. Цікаві спостереження можна проводити і у приміщенні
  • - Разом з дітьми уважно роздивіться кімнатні рослини; вчіть дітей милуватися їх красою. Утому, що деякі рослини потребують більше вологи, ніж інші, діти легко впевнюються, доглядаючи за квітами. Навчіть їх цьому, адже так добре відчувати, що завдяки твоїм старанням квітне зелений куточок.
  • - Проведіть з дітьми такий дослід: у дві склянки «посадіть» по цибулині: одну склянку залиште порожньою, а в іншу налийте по вінця води і поставте цибулю. Далі поспостерігайте за змінами: ось цибулинка, що торкається води, пустила корінчики, в неї проростає зелене «пір’ячко», а інша залишилася без змін. Висновок діти зроблять самі: для росту рослині потрібна вода. Рослина п’є її корінцями, вода рухається вгору по стеблі – рослина живе.
  • - Пересадіть кущ чорнобривців із квітника у горщик і занесіть у приміщення, а потім разом з дітьми поспостерігайте, де довше житиме рослина – в приміщенні чи надворі? Згодом малюк переконається, що рослина довше житиме там, де тепліше, адже на дворі з кожним днем стає холодніше.
    Взимку
  • Проведіть разом із дітьми дослід: взяти кусочок хліба, покласти його у поліетиленовий мішечок і добре зав’яжіть. Через деякий час зверніть увагу малюка на те , що на стінках з середини мішечка з’явилися крапельки вологи. Звідки вони? Дитині треба поміркувати. Допоможіть їй знайти відповідь.
  • - Часто, гуляючи взимку вулицею, дітям хочеться покуштувати сніг. Проведіть такий дослід: в одну прозору склянку наберіть снігу і занесіть до кімнати, у другу наберіть води з крану. Коли сніг розтане, порівняйте воду у склянках. Чи однакова вона?
  • - Зверніть увагу дітей на іній на деревах. Як утворився іній? Проведіть такий дослід: налийте теплої води в тарілку. Накрийте кришкою. На ній утворилися краплі пари. Винесіть на холод.
  • Запропонувати батькам разом з дітьми переконатись, що дерева взимку не замерзають тому, що по них тече солодкий сік.
  • Провести дослід: у склянку з водою додати цукор, розмішати і винести на вулицю. Чи замерзне вода?
    Навесні
  • - Зірвіть гілочки дерев чи кущів, поставте в кімнаті у воду.
  • - Разом з дітьми перевірте, де швидше з’являться бруньки: у кімнаті чи на вулиці? Чому?
  • - Ранньої весни зверніть увагу дитини на те, як «парує» земля. Чому це відбувається?
  • - Сонце – кулінар: запропонувати батькам разом з дітьми дослідити які теплі сонячні весняні промінчики. Дослід: покласти у тарілку печиво, а зверху кусочок шоколаду. Сонечко розтопить шоколад і накриє печиво шоколадною помадкою.
  • - Весняний вітерець. Дослід: одну ганчірку повісьте на мотузку і затишну сохнути на вітрі. Іншу – покладіть у відро і поставте у затишне місце. Де швидше висохне ганчірка, на мотузці чи ну відрі? (Поясніть дітям, що на мотузці ганчірка висохне швидше тому, що вітер прискорює випаровування, тому вологе повітря витісняється і заміщується сухим.)
  • - Запропонуйте дитині розглянути родзинки, вони тверді, зморщені. Наповніть прозору склянку до половини родзинками. Потім добавте туди води і добре перемішайте ложкою. Через 3-4 години тверді, зморщені родзинки, які були до цього, стануть м’якими, товстими. Чому це сталось?
  • - Перед висіванням зернят на грядку, його провести дослід: Наповнити склянку горохом. Поставити склянку у тарілку, налити у склянку з горохом стільки води скільки вміститься. Через декілька тижнів горох буде висипатися зі склянки. Разом з дітьми обговорити: У склянці горох наповнюється водою і набухає. Тому він стає більшим. Горох який замочують. Що відбувається? Пропоную разом з дітьми знаходиться внизу склянки, тисне на верхній, і той починає висипатися із склянки.
  • - Запропонуйте дітям підставити долоні до весняних сонячних променів. Що відчуваєте? ( Поясніть, що з приходом весни сонце піднімається вище, день довшає.)
  • - Проведіть дослід: На столі поставте дві свічки. Включіть одночасно дві настільні лампи або ліхтарі. Спрямуйте світло першої лампи вертикально на свічку, другу – горизонтально. Яка свічка скоріше буде танути? Та, на яку світло падає вертикально.
    Влітку
  • Поспостерігайте за дощем. Поясніть, що дощ це крапельки води. Вони прозорі, не мають запаху, смаку. Дозвольте дитині побігати босоніж по теплих калюжах.
  • - Проведіть з дітьми такий дослід експеримент. Цукор помістіть у каструлю і нагрійте на плиті. Тримайте ложку над паром рідини, яка нагрівається. Остудіть трохи ложку і перед тим, як дати облизати, запитайте дитину. Тримаємо ложку над парою солодкої води. Ложка буде солодкою чи ні? Дайте дитині можливість поміркувати. (Смак ложки буде не солодкий. На ложці буде смак води.)
  • - Візьміть чотири прозорі склянки наповнені водою. Запропонуйте дитині в кожну із склянок покласти каву, чай, рис, цукор. Обережно перемішати кожну із склянок. Дитина повинна сама дійти висновку, що кава, рис, чай не розчинні, а цукор розчинився у воді. Запропонуйте попробувати воду з цукром на смак.
  • - Відтворіть веселку у кімнаті, дитині буде цікаво.

Наповніть ємкість водою, поставте її на стіл близько вікна так, щоб на неї падало ранкове світло Сонця. Розмістіть люстерко посередині, поклавши його верхній край біля краю ємкості, а нижній – у воду під таким кутом, щоб воно відбивало сонячне проміння. Взяти однією рукою аркуш паперу та тримати його перед люстерком. Іншою рукою злегка підсунути люстерко. Регулювати положення люстерка та паперу, доки на ньому не з’явиться веселка. Злегка потрусити люстерко. На папері виникають різнокольорові вогники

Спостерігайте разом з дітьми

ІЗ МАМОЮ РАЗОМ МИ ЙДЕМО... З ТАТОМ РАЗОМ МИ ЙДЕМО...

Жива природа

Так цікаво гуляти на вулиці! Можна багато нового і цікавого дізнатися. Наприклад, сьогодні будемо запам'ятовувати назви дерев і спостерігати, чим клен від тополі відрізняється. Діти люблять роздивлятися листочки, насіння, кору дерев. А потім можна прийти додому і намалювати листя або навіть дерева: берізку, каштан, ялину, горобину. Якщо хочете, засушіть кілька листиків. Через декілька днів малюк зможе наклеїти їх на папір і підписати,— вийде чудесний гербарій.

На вулиці не тільки дерева ростуть, а ще і квіти. їх теж вивчати ці¬каво. Взагалі, хіба мало різного і цікавого на вулиці?

Комахи, птахи, звірі...

Отже, про рослини дитина вже все знає. Тоді сьогодні весь день Ви будете «ловити» комах. Насправді ловити Ви їх не будете, просто, якщо Вам зустрінеться, наприклад, метелик, малюк може сказати: «А я метелика піймав!» Жучок біжить по доріжці? «Я жучка піймав!»

Але для початку розкажіть, хто ж це такі, комахи, де вони живуть, чим харчуються. Запропонуйте дитині уважно дивитися під ноги і по сторонах, і називати Вам тих комах, які зустрінуться: метеликів, жуків, черв'ячків.

Так само можна грати із птахами і тваринами. За допомогою таких нехитрих вправ Ви прекрасно розширите кругозір малюка, сприятимете розвитку його пам'яті і мислення.

Хмари

Спочатку з'ясуйте у малюка, чи знає він що таке хмари, звідки вони беруться. Тепер запитайте, на що схожа та або інша хмаринка або їх скупчення. Постежте разом, як хмари в небі весь час змінюють форму, рухаються. Можна придумати цілу історію зі своїми героями. Ця гра чудово розвиває уяву і фантазію.

Листочки

Зберіть разом з малюком листя різних дерев, обов'язково називаючи дерево, від якого берете листок. Завдання маляти — знайти дерево в парку, порівнюючи зібране листя з тими, які ще залишилися на деревах, і пригадати, як воно називається. Можна злегка ускладнити гру, додавши шишки, горіхи, жолуді.

Годівниця для птахів

Пригадайте з малюком, які птахи живуть у вашому місті, чим вони харчуються. Розкажіть йому, що восени і зимою пернатим буває важко знайти їжу, тому можна зробити для них годівницю. Покажіть дитині як її можна вирізати з молочного пакету. Потім запропонуйте їй вирізати годівницю самостійно. Запропонуйте юному натуралістові періодично брати з собою на прогулянку хлібні крихти, крупу і поповнювати годівницю. Нехай це стане одним з перших уроків, що виховують любов до живої природи. Насипавши корми птицям, погляньте, хто прилетить у вашу «їдальню». Нехай дитина спробує сама назвати пташок.

Гра «Жива і нежива природа»

    Дорослий дає дитині два прапорці — жовтого та зеленого кольору — й говорить:
  • — Я буду називати предмети. Якщо вони належать до жи¬вої природи, піднімай зелений прапорець, якщо до неживої — жовтий.

Назви предметів: земля, індик, бджола, море, зірки, людина, райдуга, дерево, кит, хмари, зозуля тощо.

Дослідницька робота

Для того аби впевнитися, що рослини — це частина жи¬вої природи, ми висадимо деякі з них сьогодні й будемо за ними спостерігати.

Разом з дітьми можна посадити в землю цибулину, корінець петрушки, у блюдце з вогкою серветкою покласти насіння квасолі, гороху тощо. Мета цієї роботи — побачити на власні очі, ні. народжується, росте рослина.

ОСНОВНІ КОМПОНЕНТИ ПРИРОДИ

Сонце – джерело світла і тепла. Шлях від зірки Сонце до планети Земля сонячний промінь долає за 8 хвилин. На поверхні Землі, яка повернена до Сонця і освітлюється сонячним променем, - день, а на протилежному її боці темно – там ніч. Наша планета рухається навколо Сонця. На тій частині Землі, яка найближча до Сонця, - літо, а на розташованій як найдалі – зима.

Повітря – газова оболонка Землі. До складу повітря входять азот, кисень і вуглекислий газ. Повітрям дихають живі істоти, воно зберігає тепло і холод предметів, підтримує горіння й затримує сонячну радіацію, через нього розповсюджуються запахи і звуки. Вітер – це екологічно чисте джерело енергії, яку використовують люди.

Вода є в океанах, морях, річках, джерелах, у ґрунті, в повітрі. Вона буває в рідкому, твердому, газоподібному стані. У води багато властивостей: вона підтримує життя, оберігає Землю від перегрівання та переохолодження, з неї добувають енергію для освітлення та опалення, використовують у народному господарстві

Ґрунт – це родючий пласт Землі. У верхньому шарі Землі є каміння, пісок, родючий ґрунт. «Жива земля» віддає поживні речовини рослинам і сприяє їх росту. Каміння, вугілля, пісок, глину та інші корисні копалини люди використовують у господарстві.

Рослини – зелене вбрання нашої планети. Вони годують, одягають, лікують мешканців Землі, виділяють кисень, необхідний для дихання, є середовищем існування тварин, прикрашають довкілля. Життєво важливими органами рослин є корінь, стебло та листя.

Тварини – це живі істоти Тварини розподіляються на групи: домашні і дикі; за способом живлення – хижі, рослиноїдні,

Кімнатні рослини

З усіх рослин найрозповсюдженішими, постійними й доступними для догляду дітей є кімнатні рослини. За їх допомогою дорослий знайомить дітей із життям рослин, вчить доглядати їх . Крім цього, вони є найкращою прикрасою кімнати.

Які ж кімнатні рослини необхідно мати вдома? Доцільними є рослини, що привертають увагу дітей, викликають пози¬тивні емоції. До них, перш за все, належать квітучі рослини. Таких рослин багато і необхідно обирати такі з них, які не вимагають складного догляду (наприклад, бальзамін, бегонія, фуксія, герань тощо).

Старших дошкільників слід знайомити із різними формами стеб¬ла кімнатних рослин (прямостоячі, звисаючі й ті, що в'ються), з розміром, формою листя, квітів. Отже, вдома необхідно мати відповід¬ній підбір рослин. Можна порекомендувати, наприклад, такі рослини: фі¬кус, драцену, кімнатний виноград, традесканцію, дзвіночок, золоте дерево, маранту, комус тощо.

Цікаво мати й такі рослини, на яких можна показати дітям різні спосо-би розмноження — не тільки за допомогою стеблових живців й живими ку-щиками, але й цибулинками, паростками, діленням кущика, а також лис¬товими живцями (бегонія рекс, узамбарська фіалка).

Добре було б мати різновиди деяких рослин, наприклад, різні бегонії, герані тощо. Це дає можливість дорослому вчити дітей знаходити відмін-ності та спільне між рослинами. Бажано мати рослини, які діти виростили самостійно з кісточок (наприклад, лимон) та живців. Добре було б мати яку-небудь рослину різного віку, наприклад, кринум молодий, кринум з великою кроною та квіїучий, або іншу рослину.

Не слід мати велику кількість рослин — важливо, щоб вони завжди були у гарному стані.

Вибір рослин для дому багато в чому залежить від конкрет¬них умов кожної кімнати — її освітлення, температури.

Спостереження за кімнатними рослинами. Кімнатні рослини — цінний навчальний посібник. П'ять-шість рослин дома вже дають можливість проводити цікаву роботу з дітьми.

Зацікавленість рослинами, знання про них, вміння бачити, спостеріга-ти не з'являться самі по собою, цьому необхідно вчити дітей.

Спостерігати — це означає уміти бачити, помічати характерні особ-ливості кожної рослини, зміни, що відбулися в її рості та розвитку. Дити-на може правильно осмислити те, що спостерігає, якщо її сприйняттям ке-рує дорослий.

    Рекомендована література батькам для роботи з дітьми
  • 1. Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» // Палітра педагога, 2010. - № 6
  • 2. Пізнай природу і себе в ній (зошит з екології для розвитку дітей 5 – 6 років) / Плохій З.П. – Світич, 2010.
  • 3. Незвичайний календар для спостережень за погодою / Тимофеєва О.О. – Мандрівець, 2007.
Категорія: Методичні рекомендації | Додав: crdsoneshko (29.01.2018)
Переглядів: 215 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук

ЦРД «Сонечко» © смт. Драбів 2024