Програмові завдання
Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» пропонує орієнтири змістового наповнення освітньої роботи з 5-річними дітьми і націлює педагогів і батьків на особистісний розвиток дітей 6-го року життя за основними напрямами та робить окремий акцент на ігровій діяльності – провідному виді діяльності для всього дошкільного дитинства, незамінному засобі розвитку дітей. Цим зумовлена структура програми.
Основний програмовий зміст упорядковано за розділами: «Фізичний розвиток», «Пізнавальний розвиток», «Мовленнєвий розвиток», «Художньо-естетичний розвиток», «Ігрова діяльність». У кожному розділі окреслюються ключові освітні завдання, подаються поради батькам стосовно організації спільного буття дорослих з дітьми та визначаються показники розвитку дітей.
У розділі «Пізнавальний розвиток» подано обсяг завдань, необхідних для розвитку пізнавальних інтересів, здібностей, психічних процесів та операцій мислення, розширення досвіду пізнання світу і себе у ньому, стимуляції самостійної пізнавальної активності як запоруки успішного подальшого навчання.
Програмові завдання охоплюють загально пізнавальний та логіко-математичний аспекти. Вони згруповані за напрямками: «У світі природи», «У світі предметів», «У світі людей», «У світі чисел і цифр», «У світі форм і величин», «У світі простору і часу».
Показники логіко-математичного розвитку:
- - вміє лічити в межах першого десятка різними способами (лічба кількісна, порядкова, у прямому та зворотному напрямках, лічба від заданого числа);
- - знає цифри у межах 0 – 9, утворює числа 1 -10 з одиниць та з двох менших чисел. Встановлює числову рівність, нерівність, визначає відношення «на скільки більше?», «на скільки менше?», «порівну», «стільки ж»;
- - розв’язує прості арифметичні та логічні задачі і приклади, виконує дії додавання і віднімання, використовує знаки плюс (+), мінус (-), дорівнює (=), вміє їх записувати;
- - користується початковими логічними прийомами, висловлюється за допомогою зв'язок «і», «чи», «якщо, то», «ні»;
- - порівнює предмети за висотою, вагою, шириною, довжиною, товщиною, загальною величиною, здійснює класифікацію за цими ознаками.
- - володіє знаннями про основні одиниці вимірювання різних величин: довжини (см, м), маси (кг), об’єму (л); має навички вимірювання за допомогою умовної мірки;
- - розпізнає геометричні фігури, знає їх назву, властивості (площинні: круг, овал, трикутник, квадрат, прямокутник, багатокутник, об’ємні: куля, куб, циліндр, конус); знаходить подібні форми у навколишніх предметах, малює /складає предмети з різних геометричних фігур або визначає фігури у заданому малюнку, візерунку тощо;
- - орієнтується у розташуванні предметів у просторі (вгорі, внизу, ліворуч, праворуч, попереду, позаду, посередині тощо), визначає відстань, використовуючи поняття: далеко – близько, поруч – далі. Вміє визначати розташування предметів відносно себе і будь-якого предмета, розміщувати предмети на площині (на столі, в зошиті);
- - диференціює та правильно вживає часові поняття: сьогодні, завтра, вчора, зараз, згодом, раніше, пізніше;
- - володіє знаннями про одиниці часу та їх складові: хвилина, година, доба (частини доби – ранок, день, вечір, ніч), тиждень (назви днів тижня та їх послідовність), місяць (назви 12 місяців та їх послідовність), рік (пори року – весна, літо, осінь, зима);
- - орієнтується у часі за допомогою годинника (в межах півгодини за циферблатом) та календаря, вміє ними користуватися;
- - використовує логіко-математичні уміння в повсякденному житті:
вміє набрати номер телефону служб порятунку;
вміє користуватися пультом телевізора/аудіо – відеотехніки;
має елементарні навички роботи з комп’ютером;
- - знає свій вік, вік тата, мами та інших членів родини, знає дату народження, адресу та номер квартири.
«У світі чисел і цифр»
Рекомендації для батьків
- - Звертати вдома увагу на цифри, що оточують нас у побуті. Ра¬зом із малятами дивитися, де можуть бути цифри, шукати щойно вивчену в дитсадку цифру
- - Разом із дитиною роздивитися вдома цифри на телефоні; дати дитині завдання: нехай малюк назве цифри спочатку в прямій, а потім у зворотній послідовності; визначить, чи є в номері одна¬кові цифри; запам'ятає номер свого телефону.
- -Написати на аркуші кілька телефонних номерів: нехай дитина знайде в них однакові і різні цифри, а потім іще раз назве номер свого телефону.
Гра «Мовчанка»
Дорослий пропонує дітям відповідати на поставлені запи¬тання, показуючи картку із цифрою, при цьому не вимовляючи саму цифру.
— Яке число стоїть між 4 і 6?
— Яке число — перед 5?
— Яке число йде за числом 6? 4? 1? тощо.
Гра «Відгадай і покажи»
У дітей на столах картки із цифрами від 1 до 9. Дорослий просить уважно слухати запитання й показувати відповідь за до¬помогою картки із цифрою.
— Скільки пір року?
— Скільки днів у тижні?
— Скільки козенят у казці «Вовк і семеро козенят»?
— Скільки ведмедів зустріла Машенька з казки «Три ведмеді»?
Запитання можуть бути різного роду. Головне, щоб відповідь можна було показати цифрою від 1 до 9.
Рекомендації для батьків
По дорозі додому пограти з дитиною в гру «Хто більше знайде цифр довкола?» (змагаються дорослий і малюк). Наприклад, із цифр складаються номери машини, будинку та квартири, автобуса тощо.
Уточнити, чи знає дитина свою адресу, назву вулиці, номер бу¬динку, квартири, тощо.
Через 5-10 хвилин після ранкового або денного пробудження попросіть малюків якнайшвидше порахувати від 1 до 10, у зворотному порядку від 10 до 1.
«У світі форм і величин»
СИДЯЧИ ЗА СТОЛОМ
На столі перед малятами — коробки з лічильними паличками. Дорослий пропонує зробити з паличок будь-які фігури. Запитує в дітей:
— Яку фігуру ви зробили?
— Як її можна назвати по-іншому?
—- Зі скількох паличок зроблена фігура?
— Чим схожі ваші фігури і чим відрізняються?
Пропонує малюкам зробити фігуру більшого розміру, після
чого питає, де розташована фігура.
Рекомендації для батьків
Дати малюкові коробку з різноманітними ґудзиками. Нехай він розсортує їх за кольором, формою, розміром. Запитати в ди¬тини: яких ґудзиків більше: великих чи маленьких, червоних чи білих? Якої вони форми?
«Скажи навпаки»
Гру проводять у колі з м'ячем. За допомогою лічилки обирають ведучого.
- Ми зібралися пограти.
- Хто повинен розпочати?
- Раз, два, три — Починаєш ти!
Ведучий кидає комусь із малюків м'яч і каже:
- Дерево високе, а кущ...?
- Низький, — відповідає дитина й кидає м'яч іншому гравцеві.
Завдання можуть бути такими:
- будинок низький, а кран... (високий);
- гілка тонка, а дерево... (товсте);
- річка широка, а струмок... (вузький);
- гольфи довгі, а шкарпетки... (короткі);
- стілець великий, а стільчик... (маленький).
«Зроби візерунок»
Загадайте дітям загадки про геометричні фігури.
Він давно знайомий мій,
Кожен кут у нім прямий,
Всі чотири сторони однієї довжини.
Познайомлю з ним малят.
Як же зветься він?..
(Квадрат.)
Маю я три сторони і три кути.
Чи мене назвати зможеш ти?
(Трикутник.)
Я без сторін, я без кутів,
Як звуся, відгадай
І на малюнках дітлахів
У сонечку впізнай.
(Коло.)
Гра «Чарівні візерунки»
У ході гри закріплюються знання про геометричні фігури, уміння розділити їх за кольорами, формою; розвивається увага.
Матеріал: шість різнокольорових геометричних фігур великого розміру: червоний квадрат, синій трикутник, жовтий круг, коричневий багатокутник, жовтогарячий овал, зелений прямокутник; картки з малюнками візерунків, із цих фігур.
Завдання викласти такий самий візерунок, як на картках
«У світі простору і часу»
Рекомендації для батьків
Вдома роздивитися з дітьми календар, позначити в ньому пам'ятні дні, дні народження членів родини, доручити малюкові стежити за їх наближенням, привчати його до передсвяткових справ. Щоранку разом із дітьми відривати листок календаря. Запи¬тувати в малюків: який день тижня був учора? Який день тижня сьогодні? Який день тижня буде завтра? Складати відірвані лист¬ки календаря в коробочку.
СИДЯЧИ ЗА СТОЛОМ
— Тиждень тому настав Новий рік,— каже дорослий.— Ми щодня відривали по одному листку (показує малятам листки ка¬лендаря).
— Покажіть руками, скільки днів ми прожили в цьому році. (Діти розводять руки в сторони, у такий спосіб показуючи дов¬жину тижня.)
— Подивімося, яким кольором позначають дні тижня на лист¬ках календаря. Які дні тижня позначено чорним кольором, які — червоним? Хто з вас скаже: скільки днів у тижні? Перевірмо, чи так це. (Малята рахують кількість днів у тижні.)
— Як називається перший день тижня? (Понеділок.) Як нази¬ваються наступні дні тижня? Як називаються 6-й і 7-й дні тижня?
Ці дні — вихідні й тому позначені червоним кольором. На¬звіть усі дні тижня в їхньому порядку.
Рекомендації для батьків
Порадьте батькам грати вдома з дітьми в шахи. Під час індивідуальної бесіди з малюком запитайте в нього: скільки йому років? Скільки років йому було торік? Скільки буде наступного року?
ПОГРАЙМОСЯ В «Учора, сьогодні, завтра»
Гра проходить у колі з м'ячем. Ведучий кидає м'яч і починає речення: «Ми малювали...» Гравець, який спіймав м'яч, завершує фразу, відповідаючи на запитання «коли?»
Зразки речень:
- • «Ми підемо до басейну... (сьогодні)».
- • «Ми малюватимемо... (завтра)».
- • «Музичне заняття було... (вчора)».
ПОГРАЙМОСЯ В «Хто більше назве?»
Дорослий пояснює правила гри: «Треба називати предмети квадратної форми. За кожну правильну відповідь одержите фіш¬ку. Наприклад, коробка квадратна, плитка квадратна тощо. Потім треба називати предмети прямокутної форми...» Так само гра три¬ває далі.
НА ПРОГУЛЯНЦІ
Якщо сніг ліпиться, запропонуйте малятам зліпити по одній сніговій кулі за певний час. З'ясуйте, у кого вийшла найбільша куля; найменша; скільки всього куль скачали діти; скільки ма¬леньких куль, скільки великих.
Запропонуйте дітям зробити сніговиків. Запитайте, скільки вийшло сніговиків. Уточніть, скільки треба морквин для сніго¬виків і чому. З'ясуйте, чий сніговик найвищий і чому діти так вважають.
«Робота з геометричними фігурами»
Перед малятами — набір геометричних фігур.
Дорослий пропонує дітям:
- • відкласти червоні фігури й назвати їх;
- • відкласти трикутники й назвати їхній колір;
- • відкласти всі чотирикутники й назвати їх.
Рекомендації для батьків
Удома запропонувати дитині виміряти об'єм води за допомо¬гою різних предметів. Для цього потрібні велика й мала каструлі та посудина для вимірювання об'єму (наприклад маленька чаш¬ка, баночка). Нехай малюк поставить каструлю в раковину й, наповнивши її водою, полічить, скільки маленьких чашок у ній умістилося.
Далі він може опустити в неї який-небудь предмет, щоб трохи води вилилося через край. Потім знову виміряє воду в каструлі тією самою чашкою. Дитина має пояснити, чому води в каструлі стало менше.
Приготуйте заздалегідь картки з геометричними фігурами. Де можуть бути кольорові кола, трикутники, квадрати, прямокутники різного розміру.
Показуйте в повільному темпі дітям кілька геометричних фігур одну за одною. Наприклад, послідовність може бути такою: велике червоне коло, середній жовтий трикутник, великий синій квадрат, маленький зелений прямокутник. Після цього відкладіть фігури убік або накрийте аркушем паперу.
Потім запитайте: «Скільки було квадратів?», «Скільки було червоних фігур?» або «Скільки було маленьких фігур?» Складність цієї гри полягає в тому, що дитина не знає, про що буде наступне питання, і їй необхідно запам'ятати всі ознаки показаних фігур. Якщо вона відповіла правильно, поміняйтеся ролями: тепер вона буде Вам показувати фігури та ставити питання.
|